Παρασκευή, 22 Σεπτέμβριος 2017 08:08

Αυγό: η “πλήρης” τροφή!

Το αυγό θεωρείται η πιο ολοκληρωμένη τροφή, καθώς περιέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για μια ισορροπημένη διατροφή. Συγκεκριμένα, το ασπράδι του αυγού περιέχει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός, κάτι που το καθιστά πολύ σημαντικό τρόφιμο για την παιδική διατροφή, καθώς οι πρωτεΐνες στην παιδική ηλικία είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη του μυϊκού ιστού, τη δημιουργία νέων κυττάρων, αλλά και την παραγωγή πολύτιμων ουσιών για τον ανθρώπινο οργανισμό όπως είναι τα ένζυμα, οι ορμόνες και τα αντισώματα.

Επιπλέον, αποτελεί εξαιρετική πηγή σιδήρου και περιέχει μόλις 5 γρ. λίπους, ιδανική ποσότητα σύμφωνα με το πρότυπο της μεσογειακής διατροφής.

Σημαντική είναι επίσης και η περιεκτικότητά του σε βιταμίνες, καθώς ο κρόκος περιέχει τις λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D, Ε, ενώ σε όλο το αυγό βρίσκονται οι βιταμίνες της ομάδας Β, αλλά και φολικό οξύ. Ακόμα περιέχει σημαντικές ποσότητες ιχνοστοιχείων όπως κάλιο, φώσφορο, ιώδιο και ψευδάργυρο, ενώ περιέχει και σημαντικές ποσότητες χοληστερόλης.

Ένα μέτριο αυγό (περίπου 60γρ.) περιέχει 7 γρ. πρωτεΐνης, εκ των οποίων το μεγαλύτερο ποσοστό περιέχεται στο ασπράδι, και παρέχει κατά μέσο όρο 70-80 θερμίδες.

Ο μύθος που επικρατούσε παλαιότερα ότι το αυγό αυξάνει την χοληστερόλη έχει καταρριφθεί, αφού σε αυτό το συμπέρασμα έχουν καταλήξει πλήθος μελετών εδώ και μια δεκαετία. Το συμπέρασμα αυτών των μελετών είναι ότι η κατανάλωση αυγών, ακόμη και  καθημερινά, δεν επηρεάζει σημαντικά τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, αφού η διατροφή μας είναι ισορροπημένη και χαμηλή σε κορεσμένα λιπαρά. Φάνηκε, δηλαδή, ότι αυτό που αυξάνει την χοληστερόλη και όλα τα λιπίδια στον οργανισμό μας είναι τα κορεσμένα λίπη και όχι η χοληστερόλη των τροφών.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα αυγά είναι μια από τις καλύτερες πηγές χολίνης. Η χολίνη είναι ένα απαραίτητο συστατικό των λιπών που παίζει βασικό ρόλο στην υγεία του εγκεφάλου. Πολλοί άνθρωποι έχουν ανεπάρκεια στη χολίνη, ίχνη της οποίας βρίσκονται σε διάφορες τροφές. Το σώμα μας μπορεί να συνθέσει και από μόνο του τη χολίνη, αλλά η ποσότητα αυτή δεν επαρκεί και πρέπει να τη συμπληρώνουμε από τροφές.

Τέλος, καθηγητές της παιδιατρικής και διατροφολόγοι συνιστούν το αυγό ως πολύτιμη τροφή για τους μαθητές, καθώς βοηθά την εγκεφαλική λειτουργία και τη δυνατότητα συγκέντρωσης και βελτιώνει την πνευματική απόδοση, λόγω της λεκιθίνης και της χολίνης που περιέχει.

Χρήσιμες συμβουλές

  • Τα αυγά διατηρούνται στην ψύξη για να εμποδιστεί η ανάπτυξη μικροοργανισμών (σε -2οC). Κατά την απόψυξή τους πρέπει να μένουν 24 ώρες σε 8οC για να μη συσσωρεύεται υγρασία στο κέλυφος και να μην αναπτύσσονται μικροοργανισμοί.
  • Διατηρούνται στην κατάψυξη χωρίς το κέλυφος, αλλά όχι για μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς κατά την απόψυξη μετατρέπονται σε ζελατινώδη μάζα. Γι΄ αυτό, προσθέτουμε 10% αλάτι ή 10% ζάχαρη. Αποψύχονται με παραμονή στους 12οC- 13οC για 48 ώρες.